Kajaktocht naar de Markerwadden

Op naar de Markerwadden

Frank en ik hebben om 10 uur afgesproken op de oostvaardersdijk in Lelystad. Bij aankomst was het nog erg mistig dus voor frank en ik begonnen aan deze tocht, hebben wij doormiddel van een kaart en een kompas een koers uitgezet die wij moesten gaan varen om op onze bestemming te komen, de Markerwadden.

Na het uitzetten van de koers 334 graden zijn wij ons zelf en onze kajaks klaar gaan maken voor de tocht. Goed warm aangekleed hebben wij de kajak van frank uitgerust met kaart en een Silva marine compass, deze is eenvoudig te bevestigen aan de deklijnen van de kajak.

Naar de Markerwadden

Na het klaar maken van de kajak zijn we ingestapt en begonnen aan een tocht die ons naar de markerwadden zou brengen. In het begin was het even wennen aan de kajaks, de peddels en het slechte zicht, de mist was nog niet weg getrokken en alles om ons heen was wit.

Onze eerste uitdaging was het oversteken van het Oostvaardersdiep, dit is de vaargeul waar grote binnenlandse vrachtschepen doorheen varen als zij de N307 willen passeren. De N307 is de weg die Enkhuizen en Lelystad met elkaar verbind en het Markermeer en IJsselmeer scheidt.
Wij hadden het geluk dat er geen schepen voeren op dit moment of in ieder geval niet op het moment dat wij de geul overstaken.

Ons eerst volgende herkenningspunt is het Exposure kunstwerk, een beeld van een hurkende man van ongeveer 15 meter hoog. Echter was het beeld voor ons pas vanaf 50 meter te zien door de dikke mist. Vanaf hier ging het echte avontuur beginnen met 50 meter zicht gingen wij vol vertrouwen onze geschoten koers varen.

Het is toch wel apart om met bijna geen zicht een tocht te gaan kajakken. Na een half uur varen kwamen wij gelukkig een boei tegen, voor Frank die de tocht al een keer eerder had gevaren was het duidelijk, we liggen op de goede koers. Zelf had ik stiekem even op Google Maps gekeken of we al in de buurt waren. Waar de smartphones al wel niet handig voor zijn 😉.

We gingen snel door met onze tocht over het markermeer met niks meer dan witte muren naast, voor en achter ons. Na ongeveer een uur op het water begon de mist weg te trekken en vingen wij een eerste glimp van de zon, wat was dat genieten helaas duurde dit moment niet lang en was de zon snel weer weg. Nog geen 10minuten later zagen wij langzaam een duinstrook ontstaan aan onze stuurboord zijde, dit was het begin van de markerwadden nog 20 minuten varen en dan zouden we bij de haven zijn.

op de Markerwadden

Eenmaal aangekomen op de Markerwadden, hebben wij snel een rondje gelopen over het eiland om te kijken wat de overnachtingsmogelijkheden waren en wat er allemaal te doen is op het eiland. Op het eiland kun je een mooie wandeltocht maken van 10 kilometer of genieten van een prachtig uitzicht in de bijzondere spottorens die op de markerwadden staan. Zelfs als je een echte strandganger bent kun je je prima vermaken op het zwemstrandje.
het eiland heeft een aantal leuke Landal huizen die uitkijken op de duinvelden en het Markermeer. Voor de echte buitengenieters is er een natuurcamping.

Terug naar Lelystad

Na dit rondje hebben wij even wat gegeten en genoten van wat thee en zijn wij aan de tocht terug naar Lelystad begonnen. Eenmaal op het water begon het op te klaren en liet de zon zich weer zien, en deze bleef de hele terug weg schijnen. Toen de mist bijna weg was konden wij Lelystad op een goede 6 kilometer zien liggen, als eerst kwam de grote tv-toren in zicht al snel gevolgd door de rode sluisdeuren onder de N307.

Naarmate wij dichterbij kwamen zagen wij het exposure kunstwerk langzaam opdoemen uit de mist we zijn er bijna dachten we, helaas met het vele zicht leek de terug weg langer te duren. Na ongeveer een uur varen kwamen we aan bij het kunstwerk vanaf hier wilde we nog even een wedstrijdje doen tegen een vrachtschip, helaas verloren we deze wedstrijd. Na het nemen van ons verlies is het nog een kleine 10 minuutjes peddelen naar de steiger waar wij diezelfde ochtend om 11 uur te water zijn gegaan.

Ook interesse in deze tocht? houdt dan goed onze agenda in de gaten!